onsdag 7. mai 2008



REFLEKSJON RUNDT MAPPEVURDERING

Hva er en mappe?
For meg var en digital mappe en sånn gul Microsoft-mappe – en mappe som vi lærte å sortere i da jeg tok Datakortet for noen år tilbake. Første gang vi åpna Utforsker på kurset virket alt vanskelig og komplisert, men det viste seg jo snart hvor nyttig et slikt mappehierarki var. Dette mappesystemet har vært helt nødvendig for at jeg i det hele tatt skulle ha mulighet til å ha oversikt på pc’n min, både i utdanning og fritid.

Ungene mine har også mapper – på skolen. Helt fysiske mapper laget av papir. Mappa har jeg ennå ikke fått se, for de inneholder arbeid og prestasjoner som er forbeholdt ungdomsskolen. En slags ”skrytemappe” fra barneskolen – en mappe for å vise hva de kan og hva de har lært. Jeg var så heldig at jeg fikk se en liknende mappe i praksis en gang. På denne skolen skulle ikke nødvendigvis mappene videre med til ungdomsskolen, men det skulle utgjøre en samling av de beste arbeidene hver enkelt elev hadde gjort i løpet av sju år. Elevene var nøye på hva de valgte ut av arbeider – bare de beste og fineste var gode nok!

En digital mappe som elever tar i bruk på skolen kan man vel si er en kombinasjon av disse to typer mapper som nevnt over, men en samling elevarbeid i en (digital) mappe, gir ingen læringsgevinst i seg selv, sier Dysthe (link4). En digital mappe er tilpasset mappevurdering og skal fungere på en pedagogisk måte (link1). En ting som er viktig å understreke er at en slik mappe ikke bare skal vektlegge det ferdige produktet, men også veien dit – for å vise læringsprosessen; hva har jeg lært? Viktig for elevene i denne sammenhengen her er også at de skal lære seg å reflektere over egen læring.

Mappevurdering – positiv lærings- og undervisningsmetode?
I sin forelesning 04.04.08 understreket Hjørdis Hjukse (link2) at målet med mappevurdering må være å få økt læring. Man må flytte fokus fra lærerens undervisning til elevenes læring. Mapper kan da blant annet være med å fremme motivasjon for læring og kunnskap om egen utvikling. Mappevurdering kan fremme faglig kvalitet og kontinuitet i læringsarbeidet, og gi et bedre vurderingsgrunnlag (link3). Mappevurdering kan til enhver tid, hvis målene er helt klare, vise hvor i utviklingen eleven er, og kan da være en svært godt redskap for læreren i opplæringen av hver enkelt elev – tilpassa opplæring.

Brukes de digitale mappene på en pedagogisk måte, får eleven mange fordeler og mye blir enklere. Det gjør det for eksempel lettere å holde orden i arbeidene sine, det er enkelt å revidere tekster, man kan jobbe parallelt med både lyd, tekst og bilde, man kan jobbe med arbeidene sine både hjemme og på skolen, og foreldre kan enkelt følge med i hva det jobbes med.

Tradisjonelt sett har det vært stort fokus på summativ vurdering i norsk skole – sluttvurderingen (eksamen der kunnskap testet). Nå ønskes mer fokus på formativ vurdering. Dette gir elevene underveis-vurdering – veiledning og vurdering i elevenes egen læringsprosess (Hjukse 04.04.08).

Egne erfaringer...
Mappevurdering var noe helt nytt for meg da jeg startet på FAL i 2005, men vi fikk tidlig innføring i hvordan dette skulle fungere, og det virket greit og oversiktelig for de fleste av oss (det stiltes til gjengjeld et minstekrav til oss om kjenneskap til IKT). Problemet var nok at ikke alle lærerne visste hvordan dette fungerte. Det ble derfor et stort digitalt skille mellom faga. Mens mappevurderingen i ett fag virket helt optimalt, ble det i andre fag det stikk motsatte. Dette kan jo også bli en fare hvis noen lærere ute i grunnskolen starter med digital mappevurdering i sine fag, mens andre lærere tviholder på ”gamlemåten”. Da blir nok dette digitale skille også veldig tydelig der, og det er ikke ønskelig. Dysthe skriver i sin artikkel på http://www.skolenettet.no/ om hvor viktig det er å la mapper være en integrert del av skolens pedagogiske plattform. Formålet med å innføre mapper må gjennomdrøftes slik at både ledelse, lærere, elever og foreldre har den samme forståelse av hva hensikten er.

LMS kontra blogg
LMS (Learning Management System), er en samlebetegnelse for ulike systemer som har det til felles at de kan organisere prosesser rundt læring (link5). Eksempler på dette er Fronter som vi bruker på Høgskolen i Telemark og It's Learning, som også blir mye brukt. Dette er et elektronisk klasserom der lærere og elever går inn på en nettside og logger seg på med brukernavn og passord. Her kan blant annet lærer og elev kommunisere, eleven kan lese lærerens kommentarer, elevene kan gi hverandre kommentarer og foreldre kan få innsyn i barnas arbeidsprosesser. Her har man også alltid tilgjengelige timeplaner og arbeidsoppgaver, e-post m.m.

Fordelen med en LMS er at det er lukka for ”omverdenen”. Det er trygt for elevene. Læreren bestemmer hvem som skal ha tilgang til det eleven skriver; om det er bare lærer og elev, om det er innad i en bestemt elevgruppe, eller om hele klasse skal kunne ha tilgang til arbeidene. Å bevege seg ut på det åpne nett, er det mange elever som ønsker, men da må man velge andre alternativer enn LMS. Da kan for eksempel blogg være en fin måte å legge ut arbeid som man ønsker å dele med andre enn klassen/skolen sin. Det å dele kunnskap er fint, men for de yngste elevene tror jeg dette først og fremst bør holdes innad i mindre grupper. Man trenger veiledning og oppfølging av noen som kjenner en, og som bare vil ens beste. Ute på det åpne nett er man til enhver tid åpen for ”hugg”. Jeg må likevel innrømme at det å opprette egen blogg, har vært litt morsomt. Føler ikke jeg har så mye å tilføre verden, men jammen har mine medstudenter beriket meg med mange tanker og mye refleksjon. Mine sterkeste anbefalinger går til bloggen øverst på lista mi til høyre. God fornøyelse!


Kilder:
- Link1, Mappevurdering: Digitale mapper: http://www2.skolenettet.no/laringsobjekter/mappevurdering/
- Link2, Forelesning 04.04.08, Hjørdis Hjukse: https://fronter.com/hit/links/files.phtml/219992255$24005$/Arkiv+-+Undervisning/3.0+IKT+og+l_prcent_E6ring/HJUKSE_40408.pdf
- Link3, Innføring i mappevurdering: http://www.skolenettet.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=12186&epslanguage=NO
- Link4, Mapper i barneskolen av Olga Dysthe: http://skolenettet.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=12366&epslanguage=NO
- Link5, LMS som pedagogisk verktøy: http://www.itu.no/Dokumenter/Tekster/1084439988.37/1078489722.46/view

2 kommentarer:

Åse sa...

Tror vi alle er enige om at vi må snu våre dårlige erfaringer til noe positivt - VI skal IKKE bli sånn! Eg synest bloggen din var lett å lese, og det var fint at du hadde fått med så mange bilder!!
Eg er utrolig glad for at vi har hverandre å dele disse erfaringene med, både nå og i framtiden :-)

Heidi sa...

Jeg er helt enig med det i at vi i det minste har fått mye erfaring med mapper. Det at det til tider ikke har fungert i det hele tatt, er noe vi har tatt med oss. Dårlige erfaringer er også lærdom. Jeg mener du har fått med det som er viktig når det gjelder det faglige med mappevurderinger. Dette er noe vi må bruke for å komme videre inn i refleksjoner om hvordan vi ønsker å bruke mappevurdering. Jeg mender du har de erfaringene og kunnskapene som skal til for å mappevurderinger dit de skal i skolehverdagen. Lykke til. Heidi